بررسی تطبیقی نقوش تجریدی در تذهیب دوره صفوی و تأثیر آن بر تذهیب معاصر
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده مهناز ابراهیم زاده نجف آبادی
- استاد راهنما محمدعلی رجبی خشایار قاضی زاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
هدف از این پژوهش معرفی ویژگیهای نقوش تجریدی تذهیب و نقاط اشتراک وافتراق آنها در دوره صفویه و معاصر وکمک به شناخت فرهنگ تصویری این هنرها به مذهبان معاصرو هم چنینمعرفی شاهکارهای تذهیب دوره صفویه ودوره معاصرمی باشد.نتایج تحقیق حاضر ما را به ابداع نقوش جدید در هنر تذهیب رهنمون می کند.بررسی هایی که در این طرحبر روی ترکیب بندی آثار،نحوه ترسیم قوس های حلزونی و قرارگیری اسلیمی ها و ختایی هاروی قوس ها بر اساس منشأ گردش مشخص و هم چنین بررسی نقوش اسلیمی ها و ختایی ها در دوره صفویه و تأثیرات آن ها بر دوره معاصر انجام میشود می تواند به چگونگی نحوه تأثیر پذیری و استفاده صحیح از آثارگذشته در طراحی نقوش تذهیب معاصر کمک کند. نوع پژوهش حاضر برمبنای هدف ، بنیادی (نظری) می باشد و قالب پژوهش توصیفی –تطبیقی و روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی تذهیب آثار ادبی دوره تیموری و صفوی (شاهنامه بایسنقری و شاهنامه شاه تهماسبی)
نقوش تزیینی از اواخر قرن هفتم ه.ق. توسط نگارگران ایرانی به شکل متفاوتی در کتب ادبی مصور به کار رفت. این شیوه جدید تذهیب طی قرن نهم ه.ق. تحت تأثیر تیموریان به تدریج فراگیر شد. تذهیب به کار رفته در مهمترین نسخ ادبی قرن نهم و دهم شاهنامه بایسنقری و شاهتهماسب نیز نشانگر پیوندهای هنر کتابآرایی میان دو دوره است و وجوه ممیزه آنها زمینه خوبی برای مطالعه ایجاد میکند. در این پژوهش با استفاده از مناب...
متن کاملمفاهیم تذهیب های قرآنی در عصر صفوی
خوشنویسی و تذهیب دو عنصر اصلی تشکیل دهندۀ کتاب آرایی و کتابت قرآن هستند. تذهیب های مختلف قرآنی که در طول تاریخ این هنر در ایران اجرا شده اند دارای ویژگی ها و خصوصیات خاص زیبایی شناسانه اند. این هنر همواره در طول تاریخ رو به رشد بوده و در هر دوره ای تذهیب هایش از ویژگی های خاصی برخوردار بوده است، به طوری که زیباترین و ظریف ترین تذهیب های قرآنی مربوط به تذهیب های عصر صفوی است. بنا به عقیدۀ برخی ا...
متن کاملمطالعه تطبیقی هنر تذهیب متون مذهبی ارامنه اصفهان با تذهیبهای قرآنی مکتب اصفهان در دورۀ صفوی
Iranians and Armenians have lived together for a long time and have influenced on the language, culture and traditions of each other. In the wake of an Armenian group migration to Isfahan in Shah Abbas era at century 17th AD/ 11 AH and in consequent of church establishment in Jolfa of Isfahan, some copies of Armenian texts consisted of Gospel (Armenian scripture) and some prayer books have been...
متن کاملتحلیل ساختاری طرحهای تذهیب در نگارههای هفتاورنگ ابراهیم میرزا
بیان مسئله :یکی از منابع غنی هنر ایران، نگارگری است که کاربرد نقوش زیبا و قوامیافته چه به صورت هندسی، تجریدی و انتزاعی و یا طبیعتگرایانه در این هنر و زیرشاخههای آن به کثرت قابل رویت است. نسخه هفتاورنگ جامی که در قرن دهم و در مکتب مشهد مصور شد از نسخ مشهور و ارزشمند دورة صفویه است. همآمیزی سنتهای مکتب هرات و تبریز در دورة صفوی و ترکیب آن با ویژگیهای بومی و منطقهای نگارگری مشهد، منجر به...
متن کاملزیبایی شناسی کارکرد نور در تذهیب های قرآنی (با تاکید بر مبانی حکمت نوریه سهروردی)
قرآن، معتبرترین منبع اندیشة اسلامی با تزیینات خاص خود دربردارندة عناصر کلیدی هنر اسلامی چون نور، فرم و رنگ است؛ سهروردی بنیانگذار حکمت نوریه با تاویل آیاتی از قرآن که در آنها به نور اشاره شده، نور را نماد اصیلی چون نماد عالم خیال میداند که اصل نقوش، رنگها و صور تجریدی هنر اسلامی در آنجاست؛ هنر اسلامی، خصوصاَ تذهیب، هویدای حضور باطنی نماد نور است؛ لذا تبیین نور از دیدگاه «شهاب الدین سهروردی» خ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023